Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /home/nozhanel/public_html/templates/lt_bespace/index.php on line 12
آموزش
faen
 
 اگر نگاهی به تاریخ تحولات و نو آوری های صنعت آسانسور داشته باشیم ، مشاهده می کنیم آسانسور های گیرلس یا ام آر ال تقریبا از اواخر قرن گذشته حدود سال  ۱۹۹۸  توسط کمپانی شیندلر به بازار عرضه شد که بیشتر مخصوص بازار اروپا و آمریکا بود و بعد از گذشت چند سال ، وارد بازار ایران گردید.
موتورهای الکتریکی آسانسور های کششی با توجه به نوع موتور و سیستم  کنترل به دو توع تقسیم می شود.

 
موتور گیربکس ( Geared traction drives)

گیربکس ماشینی است که برای انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده و هچنین
برآورده ساختن گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز مصرف کننده به کار می رود.
گیربکس درواقع یک واسطه بین منبع توان و مصرف کننده توان می باشد که بین منبع توان و مصرف کننده توان یک انعطاف پذیری بر قرار میکند

انواع  موتور های گیربکسی به چند بخش تشکیل می شود
–         موتور AC یک سرعته
–         موتور AC دو سرعته
–         موتور AC  با ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
–         موتور DC  ولتاژ متغیر

موتور گیربکس یا نیروی محرکه به چهار بخش زیر تشکیل می شود.
–         موتور الکتریکی
–         گیربکس
–         فلکه گیربکس
–         ترمز الکتریکی

بطور کلی وظیفه گیربکس ٬ تبدیل سرعت بالا که توسط موتور به شافت ورودی اعمال شده و به سرعت پایین که از شافت خروجی به فلکه گیربکسی منتقل می شود .

مقایسه گیربکس و گیرلس:

ردیف

موتور گیرلس (GEARLESS)

موتور گیربکس دار(GEARED)

1

راندمان (Efficiency) حدود ۹۸% می باشد

راندمان (Efficiency) حدود ۵۰% می باشد

۲

احتیاج به روغن کاری ندارد

احتیاج به روغن کاری دارد

۳

موتور داغ نمیکند ، بنابراین می توان اطمینان داشت آسانسورحتی در شرایط ترافیکی خیلی زیاد جهت خنک شدن موتور متوقف نمی شود.

موتور داغ می کند ، در صورت استفاده بیش از حد سنسور حرارتی داخل موتور عمل کرده آسانسور را از حرکت باز می دارد.

۴

دور موتور گیرلس حدود۱۵۰دور در دقیقه می باشد،بنابراین صدای کمتری تولید می کند.

دور تند موتور درموتور گیر بکس حدود ۱۵۰۰ دور در دقیقه می باشد،بنا براین صدای بیشتری تولید می کند.

۵

جریان استارت موتور ۵۰% بیش از جریان نامی است.

جریان استارت موتور بیش از۴ برابر جریان نامی است.

۶

با توجه به ابعاد کوچک موتور گیرلس میتوان آسانسور را حتی به شکل بدون موتور خانه نصب نمود.(M.R.L)

به علت ابعاد حجیم موتور می بایست در قسمت بالای چاه آسانسور اتاقی به عنوان موتور خانه پیش بینی نمود.

۷

موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکس هم توان سبکتر می باشد.

موتور گیربکس نسبت به موتور گیرلس هم توان سنگین تر می باشد.

۸

احتیاج به فلایویل ندارد.

احتیاج به فلایویل دارد.

۹

گیربکس وجود ندارد.

گیربکس وجود دارد.

 

 


  • همان طور که از نام ( گیرلس ) پیداست این موتورها فاقد گیربکس می باشند و این مسئله باعث می شود لرزش کابین هنگام حرکت به حداقل برسد و حداقل  ۵۰%  در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی نماید.
  • گیرلس نسل جدید موتورها می باشد و از لحاظ حرکتی به هیچ عنوان قابل قیاس با موتورهای گیربکس دار نیستند ، اما از لحاظ قیمتی دو برابر انها هستند. این موتور ها به دلیل عدم استفاده از روغن ، با محیط زیست سازگاری بسیار خوبی دارند.
  • ضمنا بدلیل بازدهی بسیار بالا ، دارای برگشت پذیر ی بالائی نیز هستند بنابراین با توجه به ماهیت ترمز الکتریکی در این گونه آسانسورها در مرحله ترمز انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به صورت حرارت ، مجدد به شبکه تزریق می شود.
آسانسور های گیرلس به جهت حجم کم دستگاه محرکه ، افزایش کارایی ، نیاز به فضای محدود و حذف موتورخانه ، نصب سریع آسانسور ، و به حداقل رساندن خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری ، آسانسور بسیار ایده آلی برای ساختمانها و مجتمع های پر ترافیک می باشد.
و لذا سیستم طراحی آن بسیار پیچیده تر از آسانسورهایی است که از گیربکس مار پیچ دنده ای یا دنده حلزونی استفاده می کند.
موتور الکتریکی گیرلس که شامل یک موتور محرکه٬  فلکه کششی ٬ شاسی ٬ ترمز مغناطیسی ٬ آرمیچر جریان مستقیم ٬ بلبرینگ های محافظ ٬ و در صورت نیاز فلکه هرز گرد و در حالت های خاص با سیم بکسل بندی دوبل شده است.
به طور کلی موتورهای گیرلس برای آسانسورهای سرعت بالا به طور معمول از  ۵/۲  متر بر ثانیه به بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع موتورهای گیرلس به چند بخش تشکیل می شود
–         موتور AC با آهن ربای دائمی
–         موتور AC ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
–         موتور DC ولتاژ متغیر

مقایسه گیرلس و گیربکس:

ردیف

موتور گیرلس (GEARLESS)

موتور گیربکس دار(GEARED)

1

راندمان (Efficiency) حدود ۹۸% می باشد

راندمان (Efficiency) حدود ۵۰% می باشد

۲

احتیاج به روغن کاری ندارد

احتیاج به روغن کاری دارد

۳

موتور داغ نمیکند ، بنابراین می توان اطمینان داشت آسانسورحتی در شرایط ترافیکی خیلی زیاد جهت خنک شدن موتور متوقف نمی شود.

موتور داغ می کند ، در صورت استفاده بیش از حد سنسور حرارتی داخل موتور عمل کرده آسانسور را از حرکت باز می دارد.

۴

دور موتور گیرلس حدود۱۵۰دور در دقیقه می باشد،بنابراین صدای کمتری تولید می کند.

دور تند موتور درموتور گیر بکس حدود ۱۵۰۰ دور در دقیقه می باشد،بنا براین صدای بیشتری تولید می کند.

۵

جریان استارت موتور ۵۰% بیش از جریان نامی است.

جریان استارت موتور بیش از۴ برابر جریان نامی است.

۶

با توجه به ابعاد کوچک موتور گیرلس میتوان آسانسور را حتی به شکل بدون موتور خانه نصب نمود.(M.R.L)

به علت ابعاد حجیم موتور می بایست در قسمت بالای چاه آسانسور اتاقی به عنوان موتور خانه پیش بینی نمود.

۷

موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکس هم توان سبکتر می باشد.

موتور گیربکس نسبت به موتور گیرلس هم توان سنگین تر می باشد.

۸

احتیاج به فلایویل ندارد.

احتیاج به فلایویل دارد.

۹

گیربکس وجود ندارد.

گیربکس وجود دارد.

 

 

 

 

تعریف آسانسورهای هیدرولیک : آسانسورهایی که با فشار روغن کار می کنند و نیروی محرکه آن ها جک و پاوریونیت (پمپ روغن) می باشد.


تاریخچه هیدرولیک

در سال  ۱۸۲۸  انجمن هیدرولیک بوفالو در منطقه صنعتی و مرکز تولید صنایع نساجی با استفاده از ایجاد کانال هیدرولیک و نیروی آب به رهبری دکتر جانسون در شهر بوفالوی نیویورک تاسیس شد.
در سال  ۱۸۳۳  کاگران معدن در کوه  harz  با استفاده از میله های عمودی رفت و برگشت به عمق  ۶۰  متری را تجربه کردند.
پس از چندین تجربه دیگر سرانجام در سال  ۱۸۴۶  اولین آسانسور هیدرولیک با فشار آب توسط سرویلیام آرسترانگ ساخته شد.


چرا آسانسور هیدرولیک محبوب است؟

آسانسور های هیدرولیک در ساختمان های بدون امکان احداث موتورخانه و ساختمان های کم ارتفاع (در ایران  ۱۸  متر و با سرعت  ۰/۷۵  متر بر ثانیه و در آمریکا تا  ۳۰  متر و با سرعت  ۱  متر بر ثانیه) یکی از انتخاب های ایده آل است.
اگر شما نیز آسانسوری میخواهید که با کم ترین صدا ، بدون هیچ گونه لرزش در ساختمان و  ۵۰%  مصرف انرژی کم تر نسبت به آسانسورهای معمولی با نرمیت فوق العاده برای شما کار کند ، هیدرولیک بهترین اتخاب می باشد.
امروزه از آسانسورهای هیدرولیک در دو صورت جک از پایین برای توقف های کمتر و جک از بغل برای تعداد توقف های بالاتر استفاده می شود.

  
دلایل استفاده از آسانسورهای هیدرولیک

  • حرکت فوق العاده نرم و روان
  • عدم نیاز به موتورخانه
  • استارت و استوپ بدون ضربه حتی بدون نیاز به سیستم درایو
  • هزینه آهنکشی کمتر نسبت به آسانسورهای کششی(معمولی)
  • صدای بسیار کم و عدم احساس حرکت آسانسور در ساختمان
  • عدم لرزش در هنگام حرکت به دلیل توزیع وزن کابین به سمت زمین نه بر روی ساختمان
  • ۵۰  درصد صرفه جویی در مصرف برق


تشریح مزیت های آسانسور هیدرولیک


حرکت نرم و روان ؟ چگونه؟

ذاتا وقتی نیروی محرکه آسانسور شما روغن ، جک و پمپ هیدرولیک باشد نمی توان حرکتی همراه با شوک و ضربه را درآن شاهد بود. پس به دلیل خزش روغن به آرامی و به وسیله شیرهای برقی که جریان روغن را به داخل جک کنترل می کنند ، حرکتی نرم را القا می کند.

عدم نیاز به موتورخانه ؟

نیروی محرکه و تکیه گاه آسانسورهای هیدرولیک در پایین ترین طبقه و بر روی زمین قرار دارد و هیچ نیازی به هزینه احداث موتورخانه مجزا در پشت بام ندارد. پاوریونیت آسانسور هیدرولیک در فضای کمی در کنار جک هم می تواند قرار بگیرد.

صرفه جویی در مصرف برق ؟ چگونه ؟

در آسانسورهای هیدرولیک نیر مانند آسانسورهای کششی (معمولی) از برق  ۳  فاز استفاده می شود اما با این تفاوت که در این سیستم هنگام حرکت رو به پایین کابین آسانسور به صورت موتور خاموش و با استفاده از نیروی ثقل کابین و تخلیه روغن از درون جک انجام می شود و این یعنی  ۴۸  درصد صرفه جویی در مصرف برق.

هزینه آهنکشی چگونه کم می شود؟

به دلیل این که در آسانسور های هیدرولیک تمامی نیروهای وارده در یک سمت و آن هم سمت جک قرار دارد باعث صرفه جویی در هزینه آهنکشی و استفاده از نبشی قوی در سمت جک و نبشی نمره پایین در سمت درب ها می باشد.

بی صدا و بدون لرزه ؟

معمولا ساکنین طبقات آخر همیشه از سر و صدای آسانسور دل خوشی ندارند.
دلیل این لرزش و صدا این است که موتور در پشت بام قرار گرفته و تمام نیروی وزن و تکیه گاه در طبقه آخر قرار دارد.
اما در آسانسورهای هیدرولیک نیروهای وارده از طریق جک مستقیما به سمت زمین و فنداسیون ساختمان منتقل می شود! و شما هنگام استفاده از آن هیچ گونه صدا و یا لرزه در ساختمان را مشاهده نخواهید کرد.

فضای بیشتر برای کابین هم می خواهید ؟

در آسانسورهای کششی (معمولی)  ۳۰ - ۴۰  سانتی متر از فضای خالی را وزنه تعادل و قاب وزنه اشغال میکند. در هیدرولیک چطور ؟
اصلا وزنه ای وجود ندارد که فضایی را هم اشغال کند! پس هم فضای کابین بزرگتر می شود و هم ارتعاش و لرزش کمتر ایجاد می شود.

 


نوعی نقاله جابجایی است که برای جابجا کردن افراد به‌کار می‌رود. پله برقی از پله های به‌هم‌ پیوسته‌ ای تشکیل شده که به حالت افقی می‌مانند و برای بالا و پایین بردن افراد استفاده می‌شود.

پله برقی یک چرخه تکرارشونده از پله‌های در گردش است ، که در آن پله‌های بازگشتی در زیر پله‌های بالایی پنهان شده‌اند. وزن پله‌های پنهان با وزن پله‌های آشکار موازنه و برابری می‌کند ، بنابراین موتور پله برقی بایستی تنها وزن افراد روی پله برقی را ( که در حال بالا یا پایین رفتن هستند ) تحمل کند.

پله های برقی از نظر کاربردی به  ۳  دسته تقسیم میگردد که به ترتیب در محیط آزاد ( بیرون از ساختمان ) ، محیط بسته ( داخل ساختمان ) و نیمه بسته ( پل های عابر پیاده ) استفاده می گردند. پله های مکانهای عمومی به صورت heavy duty طراحی می گردد که همان پله های معمولی تقویت شده میباشند که برای کار در شرایط دشوار طراحی می گردند. پله های برقی معمولاً در دو زاویه  ۳۰  و  ۳۵  درجه طراحی میگردند البته در مکانهای مسطح  ۰  تا  ۱۲  درجه هم تولید میگردد که به آنها راهروی متحرک یا auto walk می گویند. مزایای زیادی برای پله‌های برقی می‌توان برشمرد. با وجود اشغال فضایی تقریباً همسان با پلکان معمولی ، یک پله برقی می‌تواند شمار زیادی از افراد را جابجا کند. در صورت رعایت قانون بازگذاشتن سمت چپ برای راه‌روندگان در پله برقی ، این پله‌ها می‌توانند جابجایی بسیار سریع افراد را میسر کنند.

درون پله برقی

پله های برقی دارای موتور الکتریکی می باشند که نسبت با ارتفاع بالابری ۴.۵ - ۸ - ۱۱ کیلووات یا حتی بالاتر طراحی می گردند. پله های پله برقی که به استپ )step ( معروف هستند دارای دو چرخ در دو طرف می باشند که روی زنجیری به نام استپ چین قرار مگیرند. استپ چین به دور شفت اصلی قرار میگیرد و شفت توسط زنجیرموتور به موتور متصل می گردد. پله های برقی دارای میکروسوییچ های امنیتی می باشند که از صدمه زدن دستگاه به خودش یا مسافر جلو گیری میکند. اکثر پله های برقی دارای سیستم ترمز مغناطیسی می باشند.

نصب پله برقی

از نکات جالب در مورد پله برقی می توان به نحوه نصب آن اشاره کرد. پله های برقی میبایست به گونه ای طراحی گردد که بر روی تیر های اصلی سازه قرار گیرد و تنها با نیروی وزن و بدون استفاده از جوشکاری یا پیچ و پرچ بر روی نشیمن گاه قرار می گیرند. برای پله های برقی با ارتفاع بالای  ۶  متر پایه میانی نیز طراحی میگردد. پله های برقی نسبت به ارتفاع کف تا کف و نیز شرایط محیطی پروژه به تکه های متعدد تقسیم میگردد و به محل پروژه ارسال و توسط نیروی متخصص نصب و منتاژ می گردد. پله برقی نیز مانند سایر دستگاههای مکانیکی نیاز به سرویس و نگهداری ماهیانه دارند که این امر میبایست توسط متخصصین انجام گردد.


اجزا کلی پله برقی 

 گیربکس پله ­برقی  ( Gear Type )
 
-  موتور پله ­برقی  ( Drive Motor )

-  سیستم ترمز  ( Brake system )


-  پله  ( Step )

-  زنجیر پله  ( Step chain )

-  محرک دستگیره  ( Handrail Drive )

وسیله ای جهت انتقال افراد در سطوح هم تراز یا با اختلاف ارتفاع کم می باشد ؛ که در فرودگاه ها ، فروشگاه ، پایانه مسافربری و اماکن دیدنی و زیارتی کاربرد دارد

زاویه شیب پیاده روی متحرک ( رمپ ) حداکثر 12 درجه نسبت به افق می باشد.

سرعت نامی پیاده روی متحرک در ورودی و خروجی حداکثر 0.75 متر بر ثانیه است اما تحت شرایط خاصی ، سرعت نامی پیاده روی متحرک به 0.9 متر بر ثانیه افزایش می یابد که در این صورت نباید عرض پیاده روی متحرک از 1.10 متر بر ثانیه تجاوز کند

درصورتیکه زاویه شیب بیشتر از 6 درجه باشد ، پیاده روی متحرک باید حداقل 0.4 متر را با زاویه کمتر از 6 درجه طی کند و درصورتیکه سرعت آن 0.9 متر بر ثانیه باشد ، این فاصله به 1.6 متر افزایش می یابد.

درباره ما

شـرکت فنـی مهندسـی اوج اندیشـان نـوژان

با بهره گیـری از پرسنـل مجـرب و متخصص خود در زمینه مشاوره ، طراحی ، ساخت و نصب آسانسور و پله برقی ، انجام محاسبـات مستقل در هر پروژه و با سابقه ای درخشان از سال 1389 فعالیت خود را آغـاز نموده و با گسترش شعب در سـراسر کشور در جهت رفاه حال هموطنان عزیز در خصوص خدمات پس از فروش اقدام نموده اسـت.

راه های ارتباطی با ما